Senaman punggung untuk kesihatan zahir batin

Langkah 1 (Baring Telungkup (Meniarap)

Untuk merehatkan otot-otot punggung dan perut. Baring santai pada perut, bagi permulaan boleh gunakan bantal nipis.

Langkah 2 (Menekan Siku)

Untuk membentuk kembali atau mempertahankan lengkung bawah pinggang. Angkat tubuh bahagian atas dengan cara menekan siku, pertahankan pinggul di bawah, punngung releks dan kepala pada posisi yang menyenangkan.

Langkah 3 (Menekan ke atas)

Untuk membentuk kembali atau mempertahankan lengkung normal punggung untuk mendorong disk kembali ke tempatnya. Tangan dengan kedua-dua tapak tangan di bawah bahu, punggung releks, luruskan siku. Angkat tubuh bahagian atas dan pertahankan pinggul di bawah (punggung dilekuk) Lakukan 7 gerakan pertama dengan hitungan teratur 3 gerakan terakhir tahan selama 5 hitungan.

Langkah 4 (Menguatkan Punggung)

Untuk memperkuatkan otot-otot punggung :

a. Letakkan kedua tangan di sisi tubuh
b. Kedua tangan diletakkan sejajar bahu ke sisi tubuh (seperti kapal terbang)
c. Kedua tangan di atas kepala (seperti superman) . Angkat tangan, bahu dan kepala dari lantai, kencangkan otot-otot punggung . Kedua kaki boleh diangkat)

Langkah 5 (Meregangkan Punggung- seperti kucing)

Untuk meregangkan dan memperkuat otot-otot perut dan punggung :

Bertumpu pada tangan dan lutut (seperti merangkak), tegangkan perut dan lengkungkan punggung ke atas, kemudian lenturkan ke bawah.

Langkah 6 (Membongkok ke depan dengan tepat)

Untuk meningkatkan perhatian terhadap postur tubuh, membongkok dengan menekuk tubuh ke depan, kemudian letakkan kedua tangan di belakang pinggang bawah untuk melengkungkan tubuh kembali ke depan. (Juga boleh dilakukan dengan berdiri )

Langkah 7 ( (Memusing tubuh)

Untuk meregangkan sisi tubuh. Kedua tangan diselangkan di depan dada, kedua kaki diletakkan di lantai. Pusing tubuh bahagian atas pada satu sisi (kiri), kemudian ke sisi lainnya (kanan).

Langkah 8 ( Menekuk ke belakang)

Untuk merelakskan punggung atau membentuk kembali / mempertahankan lengkung punggung. Letakkan kedua tangan di belakang pinggang bawah, kemudian lengkungkan tubuh ke belakang, pertahankan kedua lutut tetap lurus. Kembali ke posisi tegak

About these ads

Perihal zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s