Payudara

Apakah itu Payudara ?

Payudara ialah bahagian ventral atas pada badan manusia dan juga mamalia. Payudara bagi wanita lebih ketara berbanding lelaki dan mengandungi kelenjar mama yang merembeskan susu untuk memberi makan kepada bayi. Payu dara bagi seorang wanita mula berkembang selepas baligh. Kebiasaannya payudara mempunyai sepasang iaitu di kiri dan kanan dada. Ada pelbagai nama atau sebutan bagi payudara seperti buah dada, tetek, toket, nenen dan breast atau bust dalam Bahasa Inggeris. Payudara merupakan bahagian tubuh yang sangat penting terutamanya bagi kaum wanita selain dari tujuan untuk penyusuan bayi.

Anatomi Payudara

Di sini saya hanya terangkan secara ringkas mengenai anatomi payudara . Ada tiga bahagian utama payudara secara struktur makroskopik :

1.      Korpus (badan) – iaitu bahagian yang membesar

2.      Areola – iaitu bahagian yang kehitaman/ kemerahan di tengah

3.      Papilla atau putting –  iaitu bahagian yang menonjol di puncak payudara yang di kelilingi oleh areola.

Pemakaian sabun dalam jumlah besar dapat meningkatkan risiko kerosakan puting payudara, terutama kekeringan dan retak. Kepekaan puting payudara dan daerah di sekitarnya sangat meningkat segera setelah bersalin.

Payudara itu sendiri adalah kelenjar yang terdiri dari beberapa bahagian, termasuk jaringan kelenjar, jaringan ikat, darah, getah bening, saraf dan jaringan lemak. Jaringan lemak adalah apa yang kebanyakan mempengaruhi ukuran payudara wanita. Ukuran payudara tidak memiliki efek pada jumlah susu atau kualiti susu seorang wanita .

Kegunaan payudara bagi wanita

– Menandakan kematangan seseorang gadis

– Penyusuan untuk bayi

– Fungsi estetika (keindahan)

– Seksual [dengan jutaan simpul saraf yang menghantarkan impuls (isyarat) ke otak dan memacu ghairah seksual.]

Ada di kalangan wanita yang sengaja mempamirkan kemontokan dan kecantikan payudaranya sehingga lupa akan fungsi payudara yang sebenarnya. Memang tidak dinafikan payudara adalah juga sebagai ‘alat daya penarik’ khususnya bagi kaum lelaki tetapi tujuannya bukanlah untuk dipertontonkan kepada mereka semata-mata ! Dengan keadaan demikian membuatkan kaum lelaki seringkali lupa fungsi payudara yang lainnya hingga mereka ada rasa niat untuk menyentuh, memegang, meramas, meraba dan mungkin menyebabkan menjadi sangat bernafsu.

Penjagaan payudara bagi kesihatan zahir batin

Kaedah penjagaan payudara melalui sentuhan, rabaan, usapan, ramasan adalah sebenarnya sangat dianjurkan. Cara-caranya jelas seperti di bawah :

1. Lakukan dengan lembut dan penuh perasaan.

Perlakuan lembut di payudara akan merangsang saraf-saraf di sekitar payudara bereaksi dan meningkatkan rangsang ghairah. Tapi ingat ! Lakukan dengan penuh kelembutan dan perasaan. Usapan dari bahagian luar, urutan lembut teratur, ramasan perlahan akan membantu menaikkan daya rangsang.

Kadang kala kaum lelaki seringkali bermain terlalu kasar dan keras, akibatnya bukan kenikmatan yang diraih, tetapi kesakitan.

2. Rangsangan di payudara, urutan dan tarikan lembut di puting.

Sebenarnya akan merangsang fungsi saraf dan kelenjar kilang susu payudara agar mudah menghasilkan susu nanti setelah melahirkan bayi. Cadangan bagi suami yang isterinya sedang hamil agar melakukan urutan, ransangan lebih banyak di payudara dan puting. Tarik keluar dengan lembut, putar, tekan dan mainkan. Jika selepas melahirkan anak nanti, daya pengeluaran susu si ibu akan lebih lancar dan laju serta jumlah susu yang dihasilkan nescaya akan lebih banyak.


3.Perlunya teknik yang berbeza berupa urutan, usapan, rabaan

Baik dari permukaan luar atau langsung menyentuh kulit memberikan respon positif. Pengencangan jaringan otot boleh terbentuk berlebih lagi jika pemilik payudara tersebut juga melakukan olah raga. Payudara menjadi lebih padat dan kencang.

4. Kebersihan tangan, wajib ! Payudara yang tersembunyi di balik baju dalam (bra), akan mengeluarkan peluh. Kelembapan di balik bra relatif lebih tinggi. Setiap melakukan aktiviti apapun juga di payudara disarankan mencuci tangan terlebih dahulu dan di anjurkan dengan sabun antiseptik (pembasmi kuman)

5. Jika melakukan penghisapan puting atau nenen (oleh si suami), kebersihan mulut pun harus dijaga. Memberus gigi dan berkumur lebih baik dilakukan terlebih dulu. Menjaga kebersihan dan kesegaran rongga mulut akan membantu kebersihan payudara juga.

6. Faktor psikologis seorang ‘wanita’ akan muncul sewaktu seseorang lelaki yang sedang menyusu (Nenen) atau menghisap putingnya.

Timbulnya naluri kasih sayang seorang ibu pada anaknya secara alami. Cuba perhatikan, saat nenen mulai berlangsung, perasaan tenang, tenteram akan muncul. Tidak hanya melulu ghairah seksual yang ada tapi munculnya perasaan sayang antara ibu dan anak. Cuba perhatikan dan rasakan !

7. Faktor kesihatan untuk mengekang terjadinya barah payudara.

Jika buah dada serta puting wanita atau isteri diransang, diuruti, diramas, dihisap dan dibelai akan membantu meransang hormon payudara untuk sentiasa aktif. Puting adalah bahagian yang sangat peka kepada ransangan dan sentuhan yang lembut.

Jadi bagi kaum lelaki, perlunya ada kesedaran betapa pentingnya payudara bagi wanita dan diharapkan mereka akan melakukan aktiviti ini secara bijak, tidak kasar, lembut, penuh kasih sayang dan tidak melulu atas dasar seksual saja.

Suami atau lelaki yang baik, tidak kasar, lembut dan memperlakukan wanita atau isteri sebagaimana mestinya, adalah sangat disukai oleh wanita (isteri) dengan ‘permainan’ payudara ini. Perlakuan penuh kemesraan, kasih sayang, kelembutan tidak hanya akan meningkatkan ghairah seksual namun juga kemunculan seumpama sifat kasih sayang ibu kepada anaknya.

Silakan cuba dan rasakan !

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s