Ketahui masalah-masalah punggung

Tahukah anda bahawa tanpa disedari banyak organ tubuh anda bekerja 24 jam tanpa henti ? Punggung adalah salah satunya. Kerana itu, kesihatan punggung harus selalu dijaga, di antaranya dengan berolahraga dan menghindari tekanan perasaan (stress).

Ada beberapa gangguan pada punggung antara lain:

a. Tekanan perasaan (Stress).

Punggung sangat peka terhadap ketegangan otot akibat tekanan kehidupan sehari-hari. Dalam keadaan lemah dan kaku, otot punggung mengalami spasme (kejang). Keadaan ini akan menyebabkan aliran darah yang mengangkut oksigen menjadi perlahan, sehingga otot kekurangan oksigen. Akibatnya, penderita akan mengalami sakit yang semakin parah jika tidak segera ditangani.

b. Postur tubuh yang buruk.

Postur tubuh yang kurang tepat menyebabkan lengkung tulang belakang tidak berada dalam satu garis lurus sehingga mudah cedera dan menimbulkan kelainan premature pada disk (ruas tulang belakang). Disk yang rapuh tidak lagi mampu menjadi ‘bantal’ atau ‘kusyen’ vertebra. Kelainan akibat postur tubuh yang buruk iaitu tulang belakang terlalu melengkung ke depan atau belakang.

c. Kurang Olahraga.

80 % kes sengal tulang punggung disebabkan kerana buruknya kelenturan (tonus) otot atau kurang berolahraga. Otot yang lemah, terutama pada zon perut, tentu tidak mampu menyokong punggung secara maksima.

d. Cedera dan ketegangan otot.

Gerakan memusing, membongkok atau mengangkat beban berat yang tidak dilakukan secara betul, akan mengakibatkan ketegangan pada otot atau cedera ligamen (jaringan elastis yang menjaga kestabilan tulang). Hal yang sama juga dapat terjadi akibat gerakan secara mendadak dalam berolahraga, misalnya ketika berganti arah.

e. Osteoarthritis.

Proses penuaan menyebabkan disk keluar (menonjol) dari tempat asalnya dan menghasilkan pertumbuhan tulang baru seperti taji yang menimbulkan radang sendi disertai sengal. Postur tubuh dan perawatan tulang belakang yang baik biasanya dapat meredakannya.

Masalah punggung yang sering dideritai oleh pesakit ialah :

a. Ketegangan pada otot dan ligamen (sindroma muskulo ligamentosa). Postur tubuh yang buruk, yang berlarutan selama bertahun-tahun dapat menyebabkan otot dan ligamen punggung regang atau londeh. Demikian juga dengan cedera punggung yang lama dan tidak dirawat.

Gejala: Sengal dan kaku pada punggung, gerakan terbatas.

b. Cedera pada sendi dan ligamen pinggul (sindroma sakroiliaka).

Gerakan berputar secara mendadak dapat menyebabkan peregangan, keseleo atau cedera pada otot dan ligamen (jaringan yang menghubungkan antara tulang) sendi pinggul. Gejala: Nyeri tajam pada kedua sisi pinggul sewaktu penderita berdiri..

c. Cedera sendi (sindroma faset).

Pergeseran ringan pada permukaan sendi dapat menyebabkan saraf di sekitarnya tersepit atau tertekan. Ligamen di sekitar sendi menjadi kejang dan bengkak. Kondisi ini jika dibiarkan selama bertahun-tahun dapat meningkatkan risiko terjadinya cedera punggung.

Gejala: Kaku dan sengal sewaktu membongkok atau berpusing.

d. Gangguan keseimbangan otot dan pertumbuhannya.

Perkembangan fizikal yang tidak normal atau tidak seimbang menyebabkan salah satu tulang tonkeng lebih pendek atau lebih panjang sehingga menimbulkan rasa tidak selesa atau sengal.

e. Cedera Disk (sindroma disk).

yang seharusnya berfungsi sebagai ‘kusyen’ vertebra, menonjol keluar akibat adanya tekanan, mengalami penipisan (degenerasi) kerana proses penuaan atau cedera. Cedera disk adalah disebabkan oleh gerakan yang dilakukan secara mendadak.

Gejala: Sengal punggung yang berat dan menetap ketika penderita dalam posisi terlalu membongkok. Juga disertai sengal pada tonkeng. f. Skoliosis Tulang belakang membelok ke kanan atau kiri

seringkali terjadi pada perempuan remaja – di mana keadaan ini akan menyebabkan radang sendi punggung yang sengal.

Gejala: Bahu terangkat, tulang belikat menonjol.

Cara mengatasi sengal atau sakit punggung :

a. Jauhi stress, belajarlah bersikap tenang dan jauhi kerunsingan.
b. Mempelajari cara mengangkat beban, berdiri, duduk dan berbaring dengan betul.
c. Olahraga teratur, bermanfaat untuk meningkatkan kelenturan otot-otot dan sendi punggung.
d. Jalani gaya hidup sihat, dengan belajar mengatasi stress dan menjaga berat badan seimbang

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s