Senaman cantikkan punggung bagi wanita

WANITA mana yang tidak menginginkan bentuk punggung yang seksi dan cantik. Kebanyakan lelaki bahkan menyatakan, punggung sebagai bahagian yang cenderung untuk diperhatikan saat wanita berjalan di hadapan mereka.

Hal yang perlu diperhatikan adalah melatih tiga otot utama dari punggung, iaitu gluteus maximus, medius gluteus dan gluteus minimus. Fungsi otot inilah yang membantu menggerakkan kaki anda ke segala arah sehingga memperkuatkan pinggul, paha dan punggung. Para ahli pun memastikan dengan diet yang baik dan olahraga, seseorang dapat meningkatkan kekuatan dan bentuk dari punggung mereka.

Ingin mendapatkan punggung yang indah dan seksi? Ada beberapa cara seperti ditulis oleh Times of India.

Squat

Latihan ini bagus untuk pinggul, paha dan punggung. Berdiri dengan kaki terpisah, lalu secara perlahan dan bertahap, turunkan pinggul anda. Tapi, pastikan lutut tidak ikut bergerak melebihi jarak kaki Anda.

Lunges

Jauhkan kaki sejajar satu sama lain. Ambil langkah besar dengan kaki kanan di depan dan kaki kiri di belakang, lalu perlahan-lahan turunkan tubuh anda sambil menekuk lutut. Jaga lutut selaras ke depan lalu kembali ke posisi semula. Lakukan sebaliknya.

Step-Up

Gunakan pijakan seperti tangga. Langkahkan satu kaki ke pijakan dan turunkan ke posisi semula, lalu ganti kaki yang lainnya dan turunkan. Tingkatkan kecepatan secara bertahap.

Bridges

Pada posisi baring terlentang, bengkokkan kedua lutut dan pastikan telapak kaki ke lantai dan jarakkan sedikit. Angkat tulang belakang anda dari lantai ke atas secara perlahan sambil mengencangkan faraj dan paha belakang. Lalu kembali ke posisi semula.

Leg Extension

Pada posisi berdiri atau posisi merangkak, regangkan kaki kiri ke belakang tubuh sejauh mungkin lalu kembali ke posisi semula. Ganti kaki kanan.

Hal yang perlu diperhatikan:

– Jangan lupakan peregangan sebelum memulakan latihan.
– Lakukan diet sihat.
– Usahakan tidak duduk terlalu lama.

Advertisements

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Senaman cantikkan punggung bagi wanita

  1. miss z berkata:

    Selepas melakukan senaman ini.. saya rasa bahagian peha dan punggung rasa sedikit sakit… adakah ini impak kepada ketegangan otot atau cara melakukannya sudah salah? Sekian

    • zainura66 berkata:

      Miss Z,

      jika tidak dijadikan amalan, sudah tentulah otot-otot yang ketegangan akan meninggalkan kesan sakit setelah senaman regangan seperti ini dilakukan.

  2. Emy berkata:

    Thanks atas perkongsian. Harap berkesan pada saya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s