Fungsi Ciuman Bukan Sekadar Bibir Bertemu Bibir

“The famous kiss from The Buckingham Palace” sebanyak dua kali ala Putera William dan Kate Middleton masih kerap menjadi bahan bualan banyak pihak. Kemesraan yang mereka tonjolkan melalui cara ciuman itu.

Berciuman memang menimbulkan perasaan menggairahkan dan intim. Tapi tahukah anda bahwa berciuman bukan sekadar bertemunya bibir dengan bibir. Berciuman juga melibatkan berbagai otot wajah, hormon dan gerakan tubuh lainnya.

Para peneliti dari Lafayette College, Pennsylvania menyebutkan, berciuman akan meningkatkan hormon tertentu di otak. Pengeluaran hormon-hormon tersebut merupakan hasil dari kombinasi antara perasaan cinta, ghairah dan perasaan rileks. Berpegangan tangan, kontak mata dan berpelukan sambil berciuman juga diketahui akan mengurangi kadar hormon stres, kortisol.

Kunci berciuman memang ada di bibir. Namun ketika anda melakukan ciuman yang hangat dan dalam, ada 34 otot wajah yang ikut bergerak. Sementara itu kucupan sederhana yang kita lakukan hanya menggunakan dua otot wajah saja.

Berciuman juga melibatkan air liur. Namun menurut penelitian ternyata lelaki lebih “basah” dibanding perempuan. “Ada bukti bahwa di dalam air ludah lelaki mengandungi testosteron yang akan meningkatkan dorongan seksual. Kerana itu ketika berciuman, lelaki cenderung lebih banyak menghasilkan saliva (air liur), salah satu fungsinya untuk memindahkan testosteron bagi meningkatkan hasrat seksual wanita,” kata Helen Fisher, antropologi dari Rutgers University.

Di luar hal-hal ilmiah tersebut, ciuman yang sempurna juga harus memiliki irama, perlahan tapi lama, ringan dan lembut, kemudian semakin cepat, memanas dan mengghairahkan.

Satu penyelidikan yang telah dibuat juga menyebutkan 66 % perempuan dan 59 % lelaki mengatakan kualiti ciuman pertama akan mengeratkan lagi perhubungan kasih sayang dan cinta. Dalam erti kata lain cara anda berciuman boleh membuat kekasih semakin rapat dengan anda atau sebaliknya, dicampakkan begitu saja !!!

Sumber : http://www.photodewasa.com/

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s