Rabun Mata dan Penyebabnya

Rabun mata dan penyebabnya

Emmetropia berasal dari perkataan Yunani, emmetros yang bererti ukuran normal atau dalam keseimbangan wajar, sedangkan opsis bererti penglihatan. Mata dengan sifat emmetropia adalah keadaan mata tanpa adanya kelainan refraksi (pembiasan) sinar mata dan berfungsi normal.

Pada mata emmetropia ini daya biasnya adalah normal, di mana sinar jauh difokuskan sempurna di daerah macula lutea tanpa bantuan akomodasi, atau lebih tepatnya adalah di mana sinar sejajar yang masuk ke bola mata dibiaskan oleh media refrakta dalam sumbu orbit membentuk satu titik fokus tepat di retina (macula lutea). Namun jika sinar sejajar tidak difokuskan tepat di retina di sebut ametropia.

Perlu diketahui bahwa media refrakta meliputi :

kornea,
lensa mata ( lensa kristalin ),
badan kaca,
retina.

Pada mata emmetropia akan mempunyai penglihatan normal iaitu 6/6 atau 20/20 dalam keadaan 100%. Jika media refrakta mengalami kekeruhan maka sinar sejajar tidak dapat diteruskan ke retina. Pada keadaan seperti ini sudah dipastikan bahwa penglihatan tidak akan mencapai 6/6. Perlu diketahui walaupun mata dalam keadaan bentuk yang normal tetapi media refrakta yang ada di dalamnya terjadi kekeruhan maka penglihatan tetap tidak dapat sempurna mencapai 6/6, sehingga yang terjadi pada tajam penglihatannya berkisar 6/40, bahkan jika lebih parah hanya mencapai pada 1/300.

Makna dari 6/6 adalah suatu perbandingan di mana pada mata seseorang dapat melihat pada jarak 6 meter, sedangkan mata pada orang normal juga dapat melihat pada jarak 6 meter.

Makna dari 6/40 adalah jika pada seseorang (penderita ametropia) hanya dapat melihat suatu objek pada jarak 6 meter dengan benda yang sudah ditentukan besarnya, sedangkan orang dengan mata normal dapat melihat objek yang sudah ditentukan tadi dengan jarak 40 meter.

Rabun mata dan penyebabnya

Apakah Rabun Mata ?

Rabun mata adalah keadaan di mana cahaya dari objek yang dilihat tidak difokuskan di atas retina.

Kenapa Rabun Mata ?

Rabun adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan di antara panjang bola mata dengan kuasa kornea dan lensa ( kanta ) mata.

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Rabun Mata dan Penyebabnya

  1. hi. ^_^ saya juga rabun.. hihihi. ^”m

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s