Lelaki berusia biasanya menghidap Penyakit Peyronie

Lelaki berusia biasanya menghidap Penyakit Peyronie

Penyakit Peyronie (Payronie’s Disease) bukanlah merupakan faktor keturunan atau bawaan dan satu keadaan fizikal yang bermula sejak lahir, namun ia boleh muncul secara mendadak dan biasanya ketika seseorang lelaki itu mencapai usia emas iaitu lima puluhan atau pun enam puluhan.

Seringkali gangguan ini menyakitkan (terutama pada lebih kurang enam bulan pertama). Dan biasanya, ia menimbulkan bekas luka jaringan yang dapat dirasakan. Pada kebiasaannya plak tersebut berada di atas penis dan dapat dirasakan seperti lengkungan atau benjolan iaitu tepat di bawah kulit.

Cara yang pertama patut dilakukan untuk mengetahui apakah penyakit itu Peyronie atau bukan adalah dengan membuat pemeriksaan dengan seorang pakar urologi atau spesialis lainnya yang ahli dalam gangguan seksual contohnya pakar sakit tuan. Mungkin memang akan amat memalukan, namun ini amatlah penting jika anda membuat pemeriksaan ke atas penis anda ketika ia sedang tegang (ereksi) untuk membantu doktor dalam membantu masalah anda dengan lebih baik. Kini terdapat berbagai rawatan kaedah moden seperti radiografi atau diagnostik ultrasound dapat digunakan secara tepat untuk menunjukkan tempat serta perluasan dari bekas luka itu. Namun, tidak kurang juga terdapat rawatan kaedah tradisional seperti urutan oleh pakar terapi dalam menangani masalah ini.

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s