Kaedah Rawatan Penis Bengkok

Dianggarkan bahawa 1% – 3% kaum lelaki menderita kerana penis bengkok (menurut kajian ilmiah Mayo Clinic). Di USA, terdapat 1.4 juta laki-laki menderita kerana penyakit Peyronie.

Bagi sesetengah kes, kaedah pengubatan boleh membantu masalah penis bengkok. Rawatan melalui pembedahan bagi pesakit yang mengalami penyakit Peyronie hanya dilakukan kepada mereka yang benar-benar memiliki penis yang bengkok sangat ketara serta sakit terutamanya hingga mengganggu kepada masalah hubungan seksual.

Kaedah Rawatan Penis Bengkok

Di antara kaedah rawatan bagi Penyakit Peyronie ini ialah seperti berikut :-

1. Dengan menggunakan Androzakar@Andropenis Gold, untuk mengatai masalah zakar bengkok. Alat ini sudah terbukti bertahun-tahun dan dipakai di hospital seluruh dunia. Alat ini juga dicadangkan oleh Dr Ismail Tambi; merupakan seorang pakar ‘Consultant Clinical Andrologist, Reproductive and Sexual Health Specialist Men’s Health Clinic’ di Damai Servis Hospital di Kuala Lumpur.

2. Secara konvensional, satu-satunya perawatan penyakit Peyronie adalah melalui pembedahan invasif . Permasalahan operasi perbaikan penyakit Peyronie adalah bahawa ini invasif, mahal dan biasanya menyebabkan pemendekan penis. Dalam kajian penyempurnaan penis baru-baru ini, terdapat banyak kes jenis operasi ini menyebabkan penis kehilangan panjang hingga 3 cm. Kerana ini bukan harga yang pesakit bersedia bayar dan kerana ketidakpuasan meningkat dengan operasi ini, semakin banyak doktor dan pesakit beralih ke alternatif non-bedah (tanpa pembedahan) seperti penggunaan Andropenis.

Di bidang Andrologi dan Urologi, kajian yang dilakukan pada Andropenis menunjukkan bahawa terjadinya pengurangan yang besar pada kelengkunan penis dan ini bermakna memperpanjang penis, semua tanpa pembedahan. Perawatan dengan Andropenis menghasilkan pemulihan penyakit peyronie sehingga 40% (menurut kajian ilmiah).

Tidak ada yang akan menghalangi kebahagiaan seksual anda, khususnya sesuatu yang boleh diubati seperti penis bengkok. Anda mungkin berfikiran bahawa penis bengkok anda bukanlah masalah besar, tapi ini boleh menyebabkan banyak masalah yang merugikan kesihatan seksual anda.

3. Pengambilan Vitamin E atau Aminobenzoate (Potaba)

Kadang-kala para ahli urologi meminta pesakit-pesakitnya untuk mengambil Vitamin E atau Aminobenzoate (Potaba) untuk mengurangi peradangan.

4. Atau mencuba memberikan terapi radiasi kepada para pesakit untuk mengurangkan plak dan sering dapat mengurangi rasa sakit, namun tidak memperbaiki ereksi.

5. Kadang-kadang digunakan Diatermi

Diatermi adalah perawatan-perawatan dengan menggunakan suhu panas. Pada perawatan baru lainnya yang telah digunakan dengan cukup berjaya.

6. Collagenase

Merupakan suatu enzim yang melemahkan kolagen yang disuntikkan ke zon yang sakit untuk menghilangkan jaringan yang berserabut. Namun, “tidak ada satupun dari terapi-terapi itu yang terbukti sukses,“ demikian menurut John Gregory, M.D., Pengarah Perubatan di Deaconess Institute for Sexual Medicine di St. Louis. “Penggunaan terapi-terapi tersebut sukar untuk dibuktikan keberkesanannya kecuali menunjukkan perhatian doktor kepada pesakitnya sambil menunggu waktu stabilnya keaadaan tersebut.“


7. Pembedahaan NESBIT TUCK

Perawatan di atas tampak seperti cara mengisi waktu yang singkat dengan cara yang sangat mahal dan tidak menyenangkan. Namun, jika anda dan ahli urologi anda telah menunggu cukup lama untuk merasa yakin bahwa masalah tersebut tidak akan lenyap dengan sendirnya, anda boleh mempertimbangkan pembedahan. Beberapa prosedur-prosedur baru telah menghasilkan hasil-hasil yang jauh lebih handal dari pada vitamin-vitamin atau perawatan dengan pemanasan.

Kaedah Rawatan Penis Bengkok
Pada pembedahan yang disebut Nesbit Tuck ini, jaringan sihat yang belang, yang berbentuk seperti berlian atau bulat panjang, diangkat dari samping penis yang normal dan kemudian luka-luka tersebut dijahit. Operasi ini akan meluruskan ereksi, walaupun ini akan menyebabkan penis sedikit lebih pendek pada saat bereksi. (Kerana alasan tersebut, pada kes kebengkokan yang serius, prosedur ini tidak dapat digunakan). Namun demikian, kata Gregory, pembedahan ini sangat berjaya dalam menyembuhkan kebengkokan dan jarang menyebabkan impoten ereksi. (lemah syahwat) ” Namun, ketakutan, kecemasan dan depresi seorang laki-laki mengenai semua hal tersebut mungkin akan menyebabkan impotensi — yang mana merupakan alasan bagi para ahli urologi untuk bekerja sama dengan ahli terapi seks dalam kes-kes yang demikian, untuk menenangkan laki-laki tersebut melalui peristiwa yang belum begitu pasti hasilnya.

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Kaedah Rawatan Penis Bengkok

  1. feno mena says:

    nk tnya…klau kpala zakar yg bengkok….mcm mmna nk rwat?

    • zainura66 says:

      Berjumpa dengan doktor terlebih dahulu dan jika doktor kata normal, boleh guna teknik urutan. Besar kemungkinan darah telah tersumbat di kepala zakar tersebut dan membuatkan ia jadi bengkok.

  2. eril says:

    Kalo bagi yg penis nya bengkok kebawah itu gimana

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s