Mata merah adalah penyakit jangkitan virus

Definisi Mata Merah

Mata merah
atau conjunctivitis adalah kemerahan dan peradangan dari selaput-selaput (conjunctiva) yang menutupi putih mata dan selaput-selaput pada bahagian dalam dari kelopak-kelopak mata. Membran-membran atau selaput-selaput ini bereaksi pada suatu batasan yang luas dari bakteria-bakteria, virus-virus, agen-agen yang menyebabkan kepada alergi, pengganggu-pengganggu (irritants) dan agen-agen racun, begitu juga pada penyakit yang mendasarinya dalam tubuh. Bentuk-bentuk virus dan bakteria dari conjunctivitis adalah umum pada masa kanak-kanak, namun ia juga boleh berlaku kepada setiap peringkat umur. Bagaimanapun Secara keseluruhannya , ada banyak penyebab-penyebab mata merah. Ini boleh dikatogerikan sebagai yang terkena infeksi atau tidak terkena infeksi.

Mata merah adalah penyakit

INFEKSI-INFEKSI PENYEBAB MATA MERAH, GEJALA-GEJALA MATA MERAH YANG DIJANGKITI DAN CARA MERAWATNYA

1. Mata Merah Yang Disebabkan Virus

Penyebab yang menjadi punca kepada mata merah yang meradang adalah infeksi (jangkitan) virus. Sejumlah virus-virus yang berbeza merupakan penyebab utama kepada jangkitan tersebut . Gejala-gejala mata merah yang disebabkan virus biasanya dihubungkan lebih banyak dengan suatu pengeluaran cairan yang tidak berwarna, hijau atau kuning. Seringkali, gejala-gejala virus seperti influensa, seperti hidung yang mampat dan hidung yang hingusan, juga hadir. Kelopak-kelopak mata mungkin juga bengkak. Adakalanya melihat pada cahaya yang terang adalah menyakitkan.

Ketika mata merah yang disebabkan virus, mungkin tidak memerlukan suatu antibiotik, mereka yang mengalami masalah ini harus menemui seorang doktor, kerana adakalanya bentuk mata merah ini dapat dikaitkan dengan infeksi kornea (bahagian jernih dari depan bola mata). Infeksi ini harus diperiksa dan dirawat secara teliti. Mata merah yang disebabkan oleh virus adalah sangat menular. Mata merah yang disebabkan virus biasanya hilang dalam tujuh hingga sepuluh hari setelah munculnya gejala-gejala.

2. Mata Merah Yang Disebabkan Bakteria

Bakteria yang paling umum menyebabkan mata merah yang dijangkiti adalah staphylococci, pneumococci, dan streptococci.

Mata merah adalah penyakitMata merah adalah penyakitMata merah adalah penyakit

Gejala-gejala mata merah yang disebabkan bakteria termasuk:

* sakit/nyeri mata,
* bengkak
* kemerahan dan
* suatu jumlah kotoran yang bersaiz sedang hingga besar, biasanya berwarna kuning atau kehijauan.

Kotoran umumnya berakumulasi setelah tidur. Anak-anak yang matanya dijangkiti kuman mungkin terbangun dari tidur dan sukar membuka mata mereka memerlukan sehelai tuala hangat untuk membersihkan kotorannya. Mata merah yang disebabkan bakteria dirawat dengan berulangkali menggunakan tuala hangat pada mata-mata mereka (cuba lakukan ini pada satu mata anak anda setiap waktu selama suatu video yang ia sukai) dan memerlukan ubat-ubat tetes antibiotik atau ubat sapu yang diberikan oleh doktor.

Hati-hati untuk tidak menggunakan ubat yang diberikan untuk orang lain, atau dari suatu infeksi lama, kerana mungkin ini tidak memadai untuk infeksi anda yang sekarang atau mungkin telah tercemar dari infeksi-infeksi lain dengan secara kebetulan menyentuhkan botol ubat pada bahagian-bahagian yang terinfeksi. Suatu kaedah yang mudah, efektif dan kurang menakutkan untuk anak anda, untuk meneteskan ubat tetes ke dalam mata-mata melibatkan meminta anak anda untuk berbaring, dengan arahan-arahan untuk hanya “menutup mata-mata anak anda” dan menempatkan jumlah-jumlah tetesan yang dicadangkan pada sudut bahagian dalam dari mata, dekat jambatan hidung dan biarkan mereka membuat suatu “danau” kecil di sana.

Ketika anak anda bersantai dan membuka mata-matanya, ubat tetes akan mengalir dengan perlahan ke dalam selaput-selaput lendir yang terinfeksi tanpa keperluan untuk “memaksa buka” mata-matanya.

Ketika anda merasa bahwa anda atau anak anda mungkin mempunyai mata merah yang disebabkan bakteria, adalah sangat penting untuk menemui doktor anda segera untuk beberapa sebab.

Pertama, jika penyebabnya adalah suatu infeksi bakteria, suatu antibiotik akan diperlukan untuk membantu sistem imun yang melawan infeksi untuk membasmi infeksi ini.

Kedua, jika anda mengalami gejala-gejala lain seperti hidung yang hingusan, batuk, sakit telinga dan seterusnya, ada suatu kesempatan yang baik bahwa gejala-gejala ini disebabkan oleh bakteria-bakteria yang sama dan suatu antibiotik oral mungkin sangat baik diperlukan untuk merawat infeksi ini bersama dengan ubat-ubat tetes antibiotik atau ubat sapu untuk mata.

Akhirnya, doktor anda akan ingin meniadakan kemungkinan bahawa infeksi telah menyebar ke bahagian-bahagian di mana gejala-gejalanya mungkin masih belum nampak.

3. Mata Merah Chlamydia

Mata merah yang disebabkan oleh infeksi dengan chlamydia adalah suatu bentuk yang tidak umum dari mata merah yang disebabkan bakteria di Amerika, namun adalah sangat umum di Afrika dan negara-negara Timur Tengah. Ia dapat menyebabkan mata merah pada orang dewasa. Ia adalah penyebab mata merah pada para remaja dan dewasa yang dapat ditularkan secara seksual.

Mata merah Chlamydia secara khas dirawat dengan tetracycline (kecuali pada anak-anak di bawah umur 8 tahun, kerana kemungkinan pelunturan warna gigi) atau erythromycin.

KEADAAN-KEADAAN BUKAN INFEKSI YANG MENYEBABKAN MATA MERAH, GEJALA-GEJALA MATA MERAH BUKAN INFEKSI DAN CARA MERAWATNYA

Mata Merah Kerana Alergi

Gejala-gejala dan tanda-tanda mata merah kerana alergi biasanya disertai oleh gatal yang hebat, keluar airmata dan pembengkakan selaput-selaput mata.

Penyebab-penyebab yang sering berlaku termasuklah debunga dari bungaan , hama haiwan dan debu/ habuk. Ia seringkali bermusim dan disertai oleh gejala-gejala alergi khusus lain seperti bersin, hidung yang gatal, atau tenggorokan yang gatal. Tuala dingin dan lembab digunakan pada mata dan ubat tetes mata decongestant over-the-counter dapat menyediakan keringanan/pembebasan. Doktor anda akan memberikan ubat-ubat yang lebih kuat jika ubat-ubat ini tidak memadai.

4. Mata Merah kerana Kimia

Mata merah kerana kimia adalah akibat ketika segala bahan kimia yang mengiritasi masuk ke mata.

Pengganggu-pengganggu (irritants) yang menyerang secara umum adalah:

* pembersih-pembersih rumah tangga,
* spray-spray dari segala macam,
* asap,
* kabut campur asap, dan
* bahan-bahan pengotor industri.

Penyakit-Penyakit Yang Mendasarinya

Mata merah yang kronik (conjunctivitis) mungkin suatu tanda dari suatu penyakit yang mendasarinya dalam tubuh. Paling sering ini adalah penyakit-penyakit reumatik, seperti rheumatoid arthritis dan systemik lupus erythematosus. Conjunctivitis juga terlihat pada penyakit Kawasaki (suatu penyakit yang jarang yang dihubungkan dengan demam pada bayi-bayi dan anak-anak kecil) dan penyakit-penyakit peradangan usus tertentu seperti radang borok usus besar (ulcerative colitis) dan penyakit Crohn.

Subconjuctival hemorrhage

Kemerahan yang terang dari putih-putih mata dapat juga terjadi ketika pembuluh-pembuluh darah yang kecil sekali yang menutupi putih-putihnya mata pecah dari trauma atau perubahan-perubahan tekanan dalam kepala (contohnya, setelah tertawa atau muntah yang kuat, ketika menyelam di bawah air, atau bahkan membengkok dengan kepala di bawah). Kondisi ini disebut subconjunctival hemorrhage dan ketika itu dapat nampak mengesankan, ia umumnya adalah tidak berbahaya. Ia menyebabkan suatu bahagian biasa dari bahagian putih mata (sclera) menjadi merah dengan hebat. Ia tidak secara khas melibatkan bahagian berwarna dari mata (iris) dan tidak mempengaruhi penglihatan.

Mencegah Penyebaran Mata Merah

Bentuk-bentuk mata merah yang infeksi (menular) adalah sangat menular dan disebarkan melalui kontak langsung dengan orang yang terinfeksi. Jika anda atau anak anda mempunyai mata merah yang diinfeksi, hindari menyentuh bahagian-bahagian mata dan cuci tangan-tangan anda seringkali, terutama setelah memakai ubat-ubat pada kawasan mata. Jangan amalkan berkongsi tuala atau saputangan dan buang kertas tisu setelah setiap penggunaan.

Rujukan http://doktersehat.com/penyebab-mata-merah/#ixzz2Gq4CTVAM

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

45 Responses to Mata merah adalah penyakit jangkitan virus

  1. theo says:

    hmmm, saya suka mengalami ini nih. paling kalau kecapean aja biasanya mata suka langsung merah.

    GPS Tracker

    • zainura66 says:

      Theo harus elakkan dari perbuatan menggesek mata dengan tangan yang tidak bersih kerana dikhuatiri oleh jangkitan kuman. Salam ceria selalu.

  2. Jd says:

    Mata saya kemerah merahan dan gatal . ia selalu keluar cecair berwarna kuning dan membuat mata saya kurang selesa kera sering kali merasa mata dipenuhi air . mata say juga berasa sangat gatal . bila saya melihat di cermin , saya lihat mata saya begitu merah .

    • zainura66 says:

      Jd,

      Adakalanya mata berair adalah akibat rembesan toksin yang keluar dari tubuh badan kita. Saya nasihatkan agar Jd tidak menggosok mata yang berair itu dengan jari yang tidak dibersihkan terlebih dahulu kerana dikhuatiri akan terkena jangkitan kuman. Biji mata merupakan salah satu organ tubuh badan yang agak sensitif sebab hujung saraf-saraf yang sangat halus terletak di sini dan bersambung ke bahagian saraf tunjang di tulang belakang serta ia juga memberi isyarat bahawa terdapat sebarang masalah di mana-mana bahagian anggota tubuh badan.

      Biasanya jika masalah terjadi di bahagian mata, ia juga memberi simpton kepada masalah reproduksi iaitu rahim atau ovari bagi wanita manakala testis atau prostat bagi lelaki. Wallahualam.

      • Jd says:

        jika mata luka d bhgian dalam , kenapa ye ? sbb sya dpati mata saya luka dan kulit di dalam nya bgaikn tkopek .

      • zainura66 says:

        Jd,

        mungkin ini disebabkan pernah mengalami kemalangan seperti terhantuk kepada apa-apa objek tanpa disedari atau pun telah dijankgkiti kuman. Buatlah pemeriksaan dengan doktor pakar mata agar ia tidak lebih mudarat lagi…..

  3. wanie says:

    mata saya merah di sebelah kornea (yang berwarna hitam) seperti ada 1 ketulan kecil berwarna jernih.. kadangkala mata menjadi kabur.. mata jadi seperti ini sudah 3 hari.. harap boleh bagi jawapan. trima kasih.

    • zainura66 says:

      Assalamualaikum,

      Wanie,

      jika orang-orang tua dahulu akan membasuh mata dengan air sirih. Ambil beberapa helai daun sirih dan perahkan daun tersebut di dalam satu bekas yang berisi air masak suam. Masukkan mata (buka mata) ke dalam bekas air sirih tadi. Sememangnya pada awal akan berasa pedih sedikit. Jika masih bermasalah, cuba buat pemeriksaan dengan doktor pakar mata.

      Sekian, terima kasih.

  4. Rina Harlina says:

    saya sering menghadapi masalah mata kemerah merahan. tetapi saya tidak tahu apa penyebabnya, jan 2013 mata seblh kanan saya yg bermasalah ttpi ia smbuh apabila mndapat ubat yg diberikan oleh dr.Angeline, apr 2013 mata sblh kiri brgnti dgn mslh yg sama….

  5. sue says:

    saya dah mengalami sakit mata selama 4 hari dan juga telah berjumpa doktor, selepas itu mata kembali normal walau ada sedikit merah, selepas seminggu kemudian saya dapati mata saya kembali merah dan gatal.adakah ini mungkin juga disebbkan terlalu lama mengadap komputer atau membaca buku menyebbkan mata saya kembali sakit?

  6. saifuddin says:

    Salam, mata saya mula timbul semacam tompok merah sebelah mata hitam (di mata putih).. macam mana cara untuk merawatnya?

    • zainura66 says:

      Assalamualaikum Saifuddin.

      Hanya urut dengan (mata tertutp) jari yang bersih agar darah berjalan lancar di bahagian tersebut.

  7. nur sabrina says:

    salam,mata saya mula kemerahan dan sakit di bahagian bawah mata…kadang2ade cecair berwarna hijau kekuningan di tepi mata.kanape ye?bende berlaku secara tiba2 semasa saya sedang bersantai…

    • zainura66 says:

      Assalamualaikum Nur Sabrina,

      adakalanya faktor tindakbalas di dalam tubuh badan kita akan bertindak secara mendadak tanpa disedari. Jika cecair hijau kekuningan yang keluar dari mata, ini bermakna terdapat jangkitan kuman di situ. Mungkin kebetulan pada masa itu anda mengesel mata dengan tangan atau jari yang tidak bersih.

  8. adel says:

    Mata saya merah.. Kelopak mata bengkak.. Selaput mata saya pula timbul seperti bulat2 kecil.. Lepas bangun dari tidur mesti gatal.. Kalau saya tutup mata rasa mcm panas dalam mata saya..😦 help me..

    • zainura66 says:

      Adel, salur darah di mata sangat halus serta mudah toksin berkumpul di situ. Jangan gosok mata yang gatal dengan jari atau tangan yang kotor. Petua lama boleh diamalkan iaitu dengan mengambil sirih yang matang (kekuningan), ramas daun tersebut dalam air suam tapiskan. Kemudian rendamkan mata seketika dalam air sirih tadi. Pada awalnya mata anda akan berasa pedih sedikit. Daun sirih mengandungi astrigen dan antibiotik.

  9. FIQ says:

    Jika mata terkena semburan spray body mist cologne adakah boleh disembuhkan?

    • zainura66 says:

      FIQ,

      semburan spray body mist cologne hanya untuk disemburkan di tubuh badan sahaja dan bukannya termasuk mata. Mata merupakan bahagian yang sangat sensitif dan perlu berhati-hati di masa akan datang. Jika terkena spray tersebut, cepat-cepat rendamkan mata dalam air.

  10. rizal says:

    salam,mata saya merah kedua-dua belah..tepi mata hitam ada kemerahan…

    • zainura66 says:

      Waalaikumsalam Rizal,

      Anda boleh mencuba mengurangkannya dengan cara perubatan tradisional iaitu dengan meramas daun sirih yang matang dalam air suam dan rendam mata seketika dalam air daun sirih tadi. Mungkin ia Akan berasa pedih sedikit pada mulanya. Daun sirih mempunyai antigen ( bertindak membasmi kuman). Selamat mencuba.

  11. miss_panda says:

    mata saya dah dekat 2 minggu merah2 n pedih mcm ada sesuatu je dlm mata tu.then selalu berair..2 hari lepas ada pergi hospital tp dia tak check lgsung mata saya.dia just tanya2 n dia cakap ini bukan jangkitan.tp sampai hari ni tak da improvement pon,hari ni mata saya jadi kabur pulak..kenapa ya jadi cam ni?

    • zainura66 says:

      Miss Panda,

      salah satu dari alat pancaindera seperti mata yang bermasalah untuk menunjukkan sesuatu penyakit yang dialami oleh kita. Mungkin pada peringkat awal agak sukar untuk mengesan apakah jenis penyakit yang dialami tetapi mata yang sakit menunjukkan tanda-tanda awal anda mengalami masalah sistem reproduksi.

      Ada kemungkinan juga mata anda berair adalah disebabkan oleh jangkitan kuman. Secara kaedah tradisional untuk menyembuh kan masalah mata ialah dengan merendam mata dengan air sirih. Perah daun sirih yang matang ke dalam air suam dan rendamkan mata. Anda akan berasa pedih sedikit pada awalnya disebabkan tindakbalas astrigen yang terdapat dalam daun sirih Dan bertindakbalas dengan kuman yang terdapat di mata anda.

      • miss_panda says:

        saya baru jumpa doktor lg skali td, dia cakap masalah kabur tu kesan ubat titis…berapa lama ye kesan tu?saya risau sgt sbb ni first time mata tak nampak…kesan ni berpanjangan ke?

    • Syakira says:

      Hi miss_panda..sy nak tny pasal mata u..sekarang mata u dh okay ke?sbb sy alami masalah yg sama..takut sbb first time mata xnmpk..

  12. rv says:

    tepi mata saya yang dekat hidung merah sebelah tetapi tidak ada rasa sakit sama sekali. Bagaimana caranya untuk membuatnya menjadi putih kembali?

  13. Firman biman says:

    Assalamualaikum,kedua2 mata saya mempunyai selaput kekuningan dan kdg2 mata menjadi merah,panas dan berpasir.kenapa ye begitu?adakah penyakit di mata sy ni boleh di ubati dengan ubat2an herba?mohon penjelasan.tqvm.

    • zainura66 says:

      Waalaikumsalam Firman biman, biasanya jika ada selaput kekuningan menandakan terdapat jangkitan kuman. Elakkan daripada menggesel mata dengan jari yang tidak bersih kerana bahagian mata merupakan salah satu pancaindera yang sangat sensitif kepada kuman atau kotoran. Secara tradisionalnya anda boleh mencuba merendamkan mata dengan air daun sirih yang telah matang. Ramaskan daun sirih tersebut ke dalam air suam dan tapiskan. Kemudian rendam seketika mata ke dalam air sirih tadi seketika. Mungkin anda akan berasa pedih sedikit pada mulanya kerana tindakbalas astrigen yang terdapat dalam daun sirih tersebut.

  14. kalau saya jika mengalami mata merah suka menggunakan daun sirih atau menggunakan daun hangasa, dan juga suka menggunakan bunga korejat untuk tetes mata, mujarab obat tradisional turun temurun dari nenek moyang kita

  15. syuhada says:

    Saya skrang mngalami sakit mata.dah berbagai cara dgunakan.tapi tdak sembuh.mcm mana ni??

  16. Alynn Azman says:

    Tq FOR TIPS … sedang mengalami …T_T

  17. endro says:

    maaf,… mata saya merah akibat benturan serangga. mulai dari bulan Mei, sampai sekarang. sudah diberi obat tetes dan sembuh. namun apabila obat dihentikan penyakit mata merah muncul lagi. merahnya hanya separo saja. saya sdh ke dokter mata. apabila obat habis … kambuh lagi. mohon dibantu.

    • zainura66 says:

      endro, sebenarnya penyakit tubuh badan kita juga boleh dikesan menerusi mata. Mata merah cuba memberi tahu kepada anda bahawa anda mengalami gangguan di sistem reproduksi iaitu samada prostat atau testis. Jika tidak ada masalah pada bahagian yang disebutkan tadi, maka tidak perlu risau. Anda disarankan mengamalkan minum madu lebah yang asli.

  18. Efendy says:

    halo, terima kasih buat informasinya.
    kalau boleh saya ingin bertanya soal mata merah ini.
    Ayah saya mengalami mata merah ini dan ia merasakan gatal. Dia sudah mencari beberapa dokter, dan dokter tidak menemukan adanya kendala di mata ayah saya. meskipun sudah diberikan obat, matanya tetap tidak sembuh dan ia sering mengeluh soal gatal.
    mohon saran nya🙂

    • zainura66 says:

      Efendy, sebenarnya mata merupakan salah satu daripada pancaindera yang sangat sensitif kepada kekotoran di persekitaran seperti asap, habuk, angin yang membawa pasir, air yang tercemar dan sebagainya. Jika anda telah mencuba perubatan secara moden, anda juga boleh mencuba secara tradisional seperti mencuci mata dengan air sirih iaitu dengan merendam beberapa helaai daun sirih yang matang serta diramas dalam air suam dan cuci mata dengan air tersebut. Mungkin pada awalnya ayah anda akan berasa pedih atas tindakbalas daun sirih terhadap mata yang bermasalah tersebut sebab sirih mengandungi astrigent atau pembasmi kuman di dalamnya. Cubalah ….

  19. stanley says:

    Shlomm..sy sering kali mgalami mata pitan.sdh 2 bln bturut2 sy tkena msalah pitan tsebut..blh saudara terangkn mengapa mslh tsebut brlku dan bagaimana hendak sy mcegah ia drpd berulang??sekian..

    • zainura66 says:

      stanley, anda boleh membuat pemeriksaan mata dengan doktor pakar mata bagi mengetahui penyakit mata sebenar terlebih dahulu.

  20. ali zainal says:

    Om Saya sudah seminggu mata merah tetapi saya belom ke dokter saya sudah tetesin mata saya berkali kali tapi belum hilang.

    Terus mata saya, saya celupkan ke piring ceper yang isinya air mata saya, saya kedip berkali kali.

    Tetapi kebesokan harinya mata saya malah merah dua duanya hah solusinya itu gimana?

    • zainura66 says:

      Ali Zainal, jika anda ingin merawati mata secara alami, anda boleh menggunakan daun sirih (yang matang) diperahkan di dalam semangkuk air kemudian rendamkam mata seketika ke dalam aair sirih tersebut.

  21. henley says:

    Anak saya berumur 4 thn….setiap kali lepas mandi dia akan gosok mata…bila ditanya dia ckp sakit….hanya sebelah mata kanan sja yg selalu digosok…mata kanan dia kelihatan kecil….berbanding sebelah kiri…saya takut akan bermasalah…

    • zainura66 says:

      Henley, anda perlu memantau kebersihan tangan anak anda jika dia suka menggosok matanya. Mata merupakan organ deria yang amat peka kepada kekotoran dan kuman. Anda juga perlu memantau pemakanan sehariannya untuk mendapatkan diet yang seimbang serta elakkannya dari mengamalkan makanan yang tidak berkhasiat seperti jajan, makanan segera, minuman gas yang melampau dan sebagainya. Pastikan anak anda makan madu lebah setiap hari bagi memastikan immunisasi tubuh badan anak anda kuat bagi melawan penyakit.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s