Skizofrenia

Apa itu Skizofrenia ?

Skizofrenia adalah gangguan jiwa dan keadaan penyakit yang mempengaruhi fungsi otak manusia, mempengaruhi fungsi normal kognitif, emosional dan tingkah laku. Ia adalah gangguan jiwa psikotik paling lazim dengan ciri hilangnya perasaan afektif atau respons emosional dan menarik diri dari hubungan antarpribadi normal. Sering kali diikuti dengan delusi (keyakinan yang salah) dan halusinasi (persepsi tanpa ada rangsang pancaindra). – Definisi dari Wikipedia.

Schizophrenia

Seorang yang diserang penyakit jiwa (Psychose), kepribadiannya terganggu, dan kurang mampu menyesuaikan diri dengan wajar, dan tidak sanggup memahami masalahnya. Seringkali orang yang sakit jiwa, tidak merasa bahawa ia sakit, sebaliknya ia menganggap bahwa dirinya normal saja, bahkan lebih baik, lebih unggul dan lebih penting dari orang lain.

Schizophrenia adalah penyakit jiwa yang paling banyak terjadi dibandingkan dengan penyakit jiwa lainnya, penyakit ini menyebabkan kemunduran kepribadian pada umumnya, yang biasanya mulai tampak pada masa puber, dan paling banyak adalah orang yang berumur antara 15 – 30 tahun. – Prof.Dr. Zakiah Daradjat

Schizophrenia adalah penyakit otak kronik, berbahaya dan tidak dapat didengar oleh orang lain, atau percaya bahwa orang lain boleh membaca fikiran mereka, mengawal fikiran mereka, dan bahkan lebih berbahaya daripada itu.

Gejala-gejala tersebut dapat menjadikan mereka takut dan pendiam. Bicara dan tingkah laku mereka boleh jadi kacau bahawa mereka tidak dapat difahami atau menakutkan bagi orang lain. Schizophrenia hampir ditemukan di semua negara, tanda awal penderita schizophrenia adalah sering kebingungan, ketakutan dan kelakuan yang berubah. Kondisi kejiwaan yang umum terjadi pada penderita schizophrenia adalah kelemahan mental yang ditandai dengan halusinasi, adanya gangguan pada panca indera, khayalan, tidak boleh membezakan antara yang nyata dan pengalaman yang tidak nyata (unreal). Gejala yang kurang jelas seperti penarikan diri dari sosial, kelakuan yang tidak biasa dalam berbicara, berfikir, ataupun kelakuan sehari-hari, yang mungkin mendahului atau terlihat bersamaan dengan gangguan kejiwaan lainnya.

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s