Cakra Kerongkong / tengkorok (Visudhi/ Throat Chakra)

Cakera tengkorok

-Terletak pada bahagian tengah kerongkong. Ia mengawal dan mentenagakan organ kerongkong, thyroid dan parathyroid. Sebahagiannya ia juga mempengaruhi Cakra Seks. Kelemahan fungsi Cakra Kerongkong dimanifestasi sebagai penyakit berkaitan kerongkong seperti goiter, sakit tekak, hilang suara, asthma dan sebagainya.

Chakra ini berada ditenggorok. Chakra ini berwarna biru muda dan memiliki 16 lembar daun. Secara fisik chakra ini memberikan energi ke kelenjar thyroid dan parathyroid. Chakra ini merupakan pusat penciptaan yang lebih tinggi (kreatifitas) dan hubungan antar manusia. Seseorang dengan chakra tenggorokan yang berkembang akan memiliki pengertian yang mendalam mengenai hubungan yang baik dengan sesama serta berfungsi mempengaruhi semangat atau motivasi seseorang secara lisan, kepasrahan, keberhasilan, kelimpahan dan kesejahteraan serta pengembangan pengetahuan duniawi. Jika chakra tenggorok dan chakra jantungnya bersih akan mengakibatkan seseorang mampu mengekspresikan seluruh isi hatinya dengan baik.

Cakra ini melibatkan komunikasi dan peluahan diri. Cakra ini sangat penting kerana kita sentiasa menggunakannya dalam kehidupan kita, tidak kira di mana kita berada. Cakra ini boleh menyebabkan pelbagai masalah yang besar timbul seperti pemutusan tali persaudaraan akibat daripada fitnah orang yang tidak bertanggungjawab. Oleh hal demikian, kita mestilah sentiasa berhati-hati apabila ingin mengeluarkan kata-kata. Penerangan saya berkaitan cakra ini kerana mereka telah berjaya menyebarkan falsafah mereka terhadap cakra ini, iaitu telah menjadikan perkataan yang tidak elok dalam pertuturan seharian kita semua. Misalnya, ‘shit’, ‘damp’, looser’ dan sebagainya. Firman Allah yang bermaksud :
sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. 3)kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran. (Surah al-‘Asr ayat 2-3)

Advertisements

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s