Perbezaan di antara tumor benigna (bukan kanser) dan malignan (kanser)

Benigna vs MalignanSel-sel kanser dibentuk dari sel-sel normal dalam suatu proses rumit yang disebut transformasi, yang terdiri dari tahap inisiasi dan promosi.

Pada tahap inisiasi terjadi suatu perubahan dalam bahan genetik sel yang memancing sel menjadi ganas. Perubahan dalam bahan genetik sel ini disebabkan oleh suatu agen yang disebut karsinogen, yang boleh berupa bahan kimia, virus, radiasi (penyinaran) atau sinar matahari.
Tetapi tidak semua sel memiliki kepekaan yang sama terhadap suatu karsinogen. Kelainan genetik dalam sel atau bahan lainnya yang disebut promoter, menyebabkan sel lebih rentan terhadap suatu karsinogen. Bahkan gangguan fizik berlarutan juga boleh membuat sel menjadi lebih peka untuk mengalami suatu keganasan.

Pada tahap promosi, suatu sel yang telah mengalami inisiasi akan berubah menjadi ganas. Sel yang belum melalui tahap inisiasi tidak akan terpengaruh oleh promosi. Kerana itu diperlukan beberapa faktor untuk terjadinya keganasan (gabungan dari sel yang peka dan suatu karsinogen).

Dalam suatu proses di mana satu sel normal menjadi satu sel ganas, pada akhirnya DNA dari sel tersebut akan mengalami perubahan. Perubahan dalam bahan genetik sel sering sukar ditemukan, tetapi terjadinya kanser kadang kala dapat diketahui dari adanya suatu perubahan dalam ukuran atau bentuk dari satu kromosom tertentu.
Misalnya suatu kromosom abnormal yang disebut kromosom Philadelphia ditemukan pada sekitar 80% penderita leukemia mielositik kronik. Perubahan genetik juga telah ditemukan dalam tumor otak dan kanser usus besar, payudara, paru-paru dan tulang.

Pada saat sebuah sel menjadi ganas, sistem kekebalan (imun) sering dapat merusaknya sebelum sel ganas tersebut berlipatganda dan menjadi suatu kanser. Kanser cenderung terjadi jika sistem kekebalan tidak berfungsi secara normal, seperti yang terjadi pada penderita AIDS, orang-orang yang menggunakan obat penekan kekebalan dan pada penyakit autoimun tertentu. Tetapi sistem kekebalan tidak selalu efektif, kanser dapat menembus perlindungan ini meskipun sistem kekebalan berfungsi secara normal.

Membezakan antara tumor benigna dan malignan memerlukan penilaian sel-sel tumor oleh pakar patologi (pemeriksaan histopatologi). Diagnosa biasanya disahkan melalui pemeriksaan mikroskopik sel-sel tisu tumor yang telah dikeluarkan melalui pembedahan (biopsi) atau beraspirasi oleh jarum biopsi dan berlumuran dengan teknik yang sesuai. Sebagai contoh, sehingga 50% lesi benigna dalam paru-paru dikenal pasti oleh biopsi dan pembezaan sel kajian {Gould}. Pembezaan merujuk kepada sejauh mana sel menyerupai sel-sel normal asal dari segi saiz, morfologi, fungsi dan. Pembezaan boleh berkisar dari dibezakan, luka benigna, sederhana baik dibezakan, yang boleh menjadi benigna atau malignan, sel-sel menunjukkan perbezaan lebih kurang (anaplastic), atau dibezakan; luka anaplastic dan dibezakan adalah bersifat malignan dengan banyak perubahan dalam saiz, bentuk, dan tahap perkembangan. Sel-sel tumor benigna mengekalkan banyak ciri-ciri yang sama seperti sel-sel tisu dari mana mereka timbul, walaupun tisu tumor biasanya akan menjadi lebih padat daripada tisu normal, dan proliferasi sel akan menjadi kurang daripada di dalam tumor malignan.

Membezakan antara luka benigna dan malignan juga bergantung kepada kehadiran metaplasia atau displasia dalam tisu. Metaplasia menerangkan keadaan kerosakan tisu, pembaikan, dan pertumbuhan semula sel, bagaimanapun, sel-sel gantian tidak dari jenis yang sama seperti tisu asal. Sel-sel dalam tumor tidak normal dan telah dibezakan ke dalam tisu jenis yang lain. Displasia merujuk kepada pertumbuhan bercelaru yang termasuk kehilangan keseragaman di kalangan sel-sel dan perubahan dalam komposisi mereka yang tipikal neoplasms malignan.

Advertisements

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s