Rintihan isteri tidak cukup nafkah batin

Rintihan isteri

SAYA berasa cukup buntu dan tertekan kerana suami mengabaikan tanggungjawabnya terhadap saya. Pada awal perkahwinan, hubungan intim saya dan suami berlangsung baik namun sejak kebelaka­ngan ini, dia langsung tidak menyentuh saya.

Berkemungkinan juga suami mengalami masalah lemah tenaga batin kerana dia hanya menyentuh saya sekali saja ketika bersama dan tidak mampu mengulanginya.

Kami pernah tinggal berasingan selama beberapa bulan. Ketika itu saya pernah meminta untuk berpisah tetapi tidak pula merujuk ke pejabat agama.

Saya sering kali menangis memikirkan keadaan ini. Saya adalah seorang wanita yang mempunyai rupa paras yang menarik. Pelbagai cara sudah saya gunakan antaranya pernah bersemuka dengan suami selain beberapa kali memintanya berubat.

Saya minta Dr memberikan semangat dan nasihat yang terbaik untuk menyelesaikan masalah ini.

HAZWANI
Kuala Lumpur

ISLAM meletakkan ­tanggungjawab tertentu kepada suami isteri di alam perkahwinan antaranya suami bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri sama ada zahir atau batin.

Nafkah batin adalah kasih sayang dan hubungan seksual. Apabila suami gagal memenuhi tanggungjawab itu, maka rumah tangga menjadi tidak sempurna dan berkemungkinan boleh berakhir dengan perceraian.

Islam tidak menghalang perceraian apabila terbukti ia membawa kebaikan kepada pasangan. Dalam kes puan ini, suami tidak mampu memberi nafkah batin dalam masa yang agak lama.

Walaupun puan sudah beberapa kali berusaha untuk menyelesaikannya tetapi masih menemui jalan buntu. Jika keadaan itu berterusan, saya mencadangkan supaya puan mengadu kepada hakim atau kadi.

Saya mengesyorkan puan berjumpa peguam syarie bagi mendapatkan nasihat dan mengetahui langkah yang perlu diambil.

Selepas mengetahui prosedur yang sebenar, masalah puan dapat diselesaikan dengan baik tanpa timbul rasa ingin bermusuh dan sebagainya.

Artikel ini disiarkan pada : 2011/01/27 – http://www.hmetro.com.my

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s