KETAHUI PERKEMBANGAN ANAK MENGIKUT TAHAP UMUR : Bayi 1 bulan

Di bawah ini akan diterangkan dengan ringkas mengenai perkembangan anak mengikut umur mereka secara berperingkat. Jika diamati, perkembangan bayi amat menakjubkan di mana bayi berkembang sepanjang waktu, dari hari ke hari, bulan ke bulan dan tidak ada cara khusus untuk mengukur tumbuh kembangnya. Namun anda tidak perlu cemas jika pada umur tertentu bayi belum dapat melakukan seperti yang tertulis di bawah ini.

BAYI BERUMUR 1 BULAN

  • Ia akan melakukan gerakan-gerakan yang merupakan refleks, seperti : membuka mulut, mencari puting susu, menghisap dan menelan. Jika pipinya disentuh, maka ia akan menggerakkan kepalanya ke arah yang sama.
  • Ia sudah dapat tersenyum. Matanya diarahkan ke arah tertentu seperti tembok atau jendela, kerana belum dapat melihat benda-benda yang terletak jauh dengan jelas.
  • Ia sering kali memasukkan jarinya ke dalam mulut, akan menangis jika merasa lapar, tidak selesa jika lampinnya basah atau mengalami kembung perut.
  • Jika ditidurkan dalam keadaan tengkurap (mesti dengan pengawasan), ia akan menggerakkan kepalanya ke sisi dan tidur dengan nyenyaknya !!!

About Wannura

Pencinta Kehidupan Alamiah
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan komen