GEJALA YANG SERING TIMBUL : Akibat Pencemaran Udara

Pernahkah kita menyedari bahawa di rumah mahupun persekitaran kita di luar rumah dicemari dengan pencemaran yang berbahaya ?

GEJALA YANG SERING TIMBUL:

~ Pening, pitam dan mata berpinar-pinar
~ Rasa mual dan lesu
~ Mata, hidung dan tekak berasa pedih
~ Kulit terasa gatal dan alahan (alergi)
~ Rasa lemah dan lesu serta selalu mengantuk
~ Migrain dan sakit kepala yang berlarutan
~ Sesak nafas dan jantung berdebar tidak normal
~ Resdung (Sinusitis) atau selalu bersin setiap pagi

Bagaimana Gas beracun (pencemaran dari asap) cemari tubuh badan manusia ?

Gas Karbon dioksida (CO ) yang dihasilkan rokok, asap kenderaan, asap kilang dan dapur tersedut oleh manusia melalui proses pernafasan, kemudian gas CO tersebut akan ikut dalam aliran darah termasuk aliran darah jantung. Bila di dalam darah terdapat gas CO, maka hemoglobin akan lebih banyak terikat dengan CO, kerana daya ikatan CO dengan hemoglobin adalah 200-250 kali lebih kuat dari daya ikat oksigen dengan hemoglobin.

Bila terdapat kadar CO yang berlebihan dalam darah, maka pada akhirnya kadar oksigen dalam darah akan turun dengan drastik . Pada tubuh yang kekurangan oksigen dapat menimbulkan terjadinya hipoksia. Akibatnya jaringan tubuh juga akan kekurangan oksigen. Bila hipoksia menyerang otak, maka akan menimbulkan gangguan susunan syaraf pusat yang disebut ensefalopati. Apabila mengenai jantung dan darah disebut gangguan kardiovaskuler.
PERLU TAHU Kajian yang dibuat oleh United State Environmental Protection Ag ency (US EPA) menekankan bahawa tahap pencemaran udara dalam ruang bumi adalah dua hingga lima kali lebih tinggi dibandingkan dengan pencemaran udara di luar ruang. Ini merupakan salah satu dari lima pencemaran besar yang berisiko mengancam kesihatan masyarakat moden.

Pencemaran dalam ruangan cenderung disebabkan kerana asap rokok. Satu batang rokok mengandung lebih kurang 4000 jenis bahan kimia dan 40% di antaranya beracun. Bahan kimia yang paling berbahaya terutama nikotin, tar, hidrokarbon, karbon monoksida dan logam berat.

Asap rokok mengandungi berbagai bahan kimia yang dapat merosak kesihatan terutama bagi perokok pasif, bahkan berdasarkan penelitian, ternyata akibat yang terjadi lebih buruk pada perokok pasif dibandingkan dengan perokok aktif.

Satu jam berada dalam dapur dan menghirup asap dapur sama dengan perokok aktif yang menghisap 6 batang rokok.

Bahan berbahaya di sekitar kita :

1. Monitor tv atau komputer (radiasi)
2. Asap dapur, rokok, kenderaan
3. AC (penyebaran kuman legionare : penyebab radang paru-paru)
4. Eternit (formaldehid, silen/toluen)
5. Kosmetik (alkohol, aseton)
6. Permaidani / karpet (silen/toluen, bensin, alkohol)
7. Cat dinding (silen/toluen,bensin, alkohol, aseton)
8. Benzena (detergen/ Sabun kain)
9. Busa kursi (formaldehid) Kemampuan tanaman dalam menyerap zat-zat beracun sudah diteliti oleh NASA (National Aeronautic and Space Administration).
 
Fakta-fakta yang ditemukan :

Penelitian awal dilakukan dengan meletakkan 50 pokok tanaman hiasan,di antaranya Sanseivera, Philodendron, Spathiphillum, Lili paris, Aglaonema dalam sebuah ruangan tertutup dan mengandungi gas beracun, ternyata tanaman tersebut masih boleh hidup.

Bahagian tanaman yang menyerap racun adalah daun dan akar. Oleh kedua bahagian ini, udara yang dicemari telah diserap , dan kemudian dilepaskan lagi dalam bentuk udara bersih.

About Wannura

Pencinta Kehidupan Alamiah
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan komen