Kanak-kanak berumur 4 tahun

Kanak-kanak berumur 3 dan 4 tahun digelar kanak-kanak pra-tadika.

Kanak-kanak pra-tadika mahu menyentuh, merasa, menghidu, dan mencuba sesuatu dengan sendiri. Mereka teruja untuk belajar. Mereka belajar dengan cara mengalami dan melakukan sendiri. Mereka akan sibuk membina kemahiran hidup, menggunakan bahasa dan bersusah payah berlatih mengawal perasaan.

Kanak-kanak pra-sekolah mahu berkembang secara individu, tanpa terlalu terikat dengan ibubapa. Mereka lebih berdikari berbanding ‘toddler’ dan lebih mudah menyatakan keinginan kerana penguasaan bahasa mereka adalah lebih baik.

Perasaan takut selalu terbentuk semasa umur pra-tadika. Ketakutan yang selalu dialami adalah terhadap tempat baru dan dipisahkan dengan ibubapa atau orang yang penting bagi mereka. Anda boleh melihat mereka akan menguji anda banyak kali pada usia begini. Mereka mungkin akan menggunakan perkataan-perkataan yang anda larang atau berperangai yang menjengkelkan.

Pada usia begini, mereka mungkin masih bermasalah bergaul dengan kanak-kanak lain dan bermasalah berkongsi sesuatu dengan kawan-kawan. Disebabkan perkembangan imaginasi dan fantasi yang meningkat, mereka mungkin sedikit bermasalah membezakan fantasi dan realiti. Ada yang akan bercakap tentang kawan-kawan ghaib mereka. Pada usia begini mereka perlukan peraturan yang jelas dan mudah supaya mereka kenal larangan dan perangai yang boleh diterima.

Kanak-kanak 3 Tahun

Perkembangan Fizikal
– Kanak-kanak 3 tahun menunggang basikal roda tiga, menangkap bola, serta membina menara blok setinggi 6-9 tingkat. Mereka juga boleh berjalan menjengket dan melompat ke depan. Mereka sudah pandai bermain objek-objek kecil seperti ‘puzzles’ dan guli serta suka bermain ‘finger painting’. Mereka membesar sehingga 3 inci setahun.

Perkembangan Sosial dan Emosi – Mereka perlu tahu peraturan yang jelas dan tetap dan akibat dari melanggar peraturan tersebut. Mereka teruja dengan mainan lakonan atau drama dengan kanak-kanak lain. Emosi mereka selalunya ekstrim dan singkat. Mereka perlukan galakan untuk menyatakan perasaan dengan perkataan. Pada usia begini juga mereka mula belajar berkongsi.

Perkembangan Kepintaran – Pada usia begini mereka lebih berkesan belajar dengan cara membuat sendiri sesuatu perkara. Mereka perlukan aktiviti yang pelbagai. Mereka perlukan ruang yang cukup di dalam bangunan dan di luar untuk aktiviti mereka. Keseimbangan antara aktiviti-aktiviti sunyi dan aktiviti-aktiviti aktif adalah perlu untuk perkembangan yang seimbang. Mereka juga mula pandai berkomunikasi mengenai kehendak, idea dan persoalan. Masa penumpuan mereka yang semakin panjang membolehkan mereka menyertai aktiviti-aktiviti berkumpulan.

Perkembangan Kanak-kanak – 4 Tahun

Perkembangan fizikal

Mereka boleh berlari menggunakan hujung kaki. Mereka juga berlari dengan sekuat hati. Mereka boleh bergantungan di ‘monkey bar’, melompat dengan satu kaki, ‘rope skipping’. Mereka juga boleh membaling bola.

Pada umur begini otot-otot kecil mereka lebih banyak yang boleh dikawal. Mereka boleh melukis secara kasar untuk menggambarkan objek tertentu. Mereka gemar membuka zip, ‘velcro’ atau magnet dan membuka butang baju. Kadang-kadang mereka mahu mengenakan butang baju anda. Mereka juga sudah mula mahu mengenakan pakaian dengan sendiri. Mereka gemar memasang tali kasut sendiri, mula menggunakan gunting, mula boleh menulis secara kasar. Semasa bermain mereka amat aktif dan lebih agresif.

Perkembangan Sosio-emosi

Kadang-kandang mereka mengadakan kawan bayangan. Mereka memuji diri sendiri dan suka mengarah. Imaginasi mereka amat aktif.

Pada umur begini mereka perlu merasa penting dan dihargai. Mereka mungkin agresif, tetapi tetapi perlukan kawan-kawan untuk bergembira dan bermain bersama-sama. Mereka gemar berlakon sebagai orang dewasa yang penting bagi mereka seperti ibu, bapa, doctor, jururawat, posmen, polis dan guru. Mereka menghargai pujian untuk pencapaian mereka.

Kanak-kanak berumur 4 tahun perlukan ruang untuk merasa bebas dan berdikari. Mereka juga belajar menunggu giliran dan berkongsi. Permainan dan aktiviti-aktiviti lain boleh membantu mereka untuk belajar mengenai mengambil giliran.

Perkembangan Kepintaran

Mereka bertanya banyak soalan, tentang ‘macamana’ dan ‘kenapa’. Mereka banyak bercakap. Bahasa mereka akan termasuk juga perkataan yang tidak sesuai. Mereka gemar topik perbincangan yang serius. Mereka sudah boleh faham konsep-konsep asas seperti nombor, saiz, warna, tekstur, jarak, masa dan posisi objek. Kemahiran membeza dan menyisih serta kemahiran berfikir mereka semakin berkembang baik.

Rujukan : http://www.orangekid.biz/

About Wannura

Pencinta Kehidupan Alamiah
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

1 Responses to Kanak-kanak berumur 4 tahun

  1. elissana berkata:

    gross and fine motor skills?

Tinggalkan komen