Ketahui 7 jenis gangguan haid

Gangguan haid berlaku oleh kerana berbagai-bagai punca seperti :

1. tekanan jiwa dan emosi
2. keadaan hormon yang tidak seimbang
3. kehamilan
4. penyusuan bayi
5. kegunaan ubat hormon
6. penyakit dalam kelenjar pituitary atau ovari
7. ketumbuhan atau barah dalam rahim atau pangkal rahim.

Seperti keadaan dalam tubuh manusia yang lain, haid juga boleh terganggu. Jenis-jenis gangguannya ialah ;

1.Berbagai jenis gangguan pada pusingan haid.
2.Berapa banyaknya darah haid yang keluar.
3.Jangka waktu haid yang berpanjangan.
4.Pendarahan di luar waktu haid, seperti selepas persetubuhan.
5.Kesakitan sebelum, semasa atau selepas haid.
6.Kelewatan datang haid.
7.Putus haid.

Sumber : Dr Hamid Arshat (Pakar sakit puan)

About Wannura

Pencinta Kehidupan Alamiah
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Ketahui 7 jenis gangguan haid

  1. Ida berkata:

    Salam, saya berumur 19. sudah bertahun2 saya tidak didatangi haid.Namun,tatkala pada setiap bulan puasa sahaja saya akan didatangi satu darah haid/penyakit (tidak pasti) akan tetapi ia nya berlarutan sehingga 15 hari atau 20 hari. Saya juga mempunyai masalah berat badan yg berlebihan dan tergolong dalam golongan obesiti. Adakah berat badan puncanya atau saya mempunyai penyakit?

    • zainura66 berkata:

      Waalaikumsalam Ida, ‘Obesiti’ ini juga adalah dalam kategori penyakit. Admin berharap Ida dapat turunkan berat badan kepada ideal dan prihatin terhadap diet pemakanan seharian yang diambil. Jika Ida dapat mengubah gaya hidup ini, insyaallah admin yakin Ida akan sihat zahir batin….

Tinggalkan komen