BAYI PERLU DIRANSANG/ DIURUT/DIBELAI

Bayi perlukan bantuan untuk dirangsang. Rangsangan dapat membantu proses perkembangan bayi sama ada dari sudut biologi, kognitif dan sosiologi. Ibu bapa adalah orang yang paling utama dalam membantu bayi menerima rangsangan.

Keadaan sesuai bagi merangsang bayi ialah ketika masih sedar atau celik. Ibu bapa perlu faham masa sesuai untuk merangsang bayi kerana jika diteruskan tanpa mengambil kira kemampuannya ia boleh memberikan kesan negatif.

Antara bentuk rangsangan yang boleh diberikan ialah:

1.  Urutan atau Belaian

Ini merupakan ransangan yang terbaik iaitu ransangan menerusi sentuhan atau belaian. Bayi perlu di urut atau dibelai dengan penuh kasih sayang . Selain dapat membantu pertumbuhan bayi dengan cepat, ia juga dapat menyihatkan bayi serta menjadikannya cerdas dan riang serta dapat memantau kesihatan bayi . Luangkan masa mengurut samada selepas mandi atau ada masa terluang jika bayi tidak tidur.

2.  Bercakap dan berkomunikasi

– Ketika bayi asyik memerhatikan wajah ibu / bapanya, ibu/bapa perlu bercakap mesra
dengannya sambil memberi senyuman dan mencium akan bayi tersebut.
– Sewaktu menyusu, ibu boleh memberi rangsangan seperti bercakap kepadanya dengan kata- kata belaian. “anak mak sayang”- “anak mak lapar ye. Begitu juga dengan bapa semasa memberi susu dengan botol.
– Semasa mandi dan tukar lampin. Waktu ini adalah waktu yang sangat sesuai untuk berinteraksi dengan bayi. Bayi nampak sangat selesa dengan dibelai dengan kata-kata mesra seperti “anak mak dah wangi”- “anak mak cantik” dan sebagainya.
– Ketika hendak tidurkan bayi bolehlah dialunkan dengan lagu, zikir atau bercerita dengan bayi.
Bahasa yang digunakan dalam berinteraksi dengan bayi dapat membantu minda bayi membentuk bahasanya. Melalui perbualan yang mesra dapat mempertingkatkan perkembangan bahasa bayi.

3.  Bermain
– Cium tapak tangan, Tepuk tangan bayi sambil menyanyi
– Menggerakkan kakinya.

Dengan bermain bersama bayi dapat merangsang mindanya serta membina emosi gembira bayi. Bayi yang selalu berada dalam emosi gembira akan membentuk perkembangan dan personaliti yang positif.

4.  Membina suasana
– Bilik yang cerah dan pengudaraan yang baik, Lagu yang harmoni, sekelilingnya dihiasi dengan gambar yang berwarna-warni, Alat-alat permainan

Suasana dan persekitaran yang nyaman dan bersih memberi ketenangan dan kesihatan terhadap bayi. Ini dapat membantu membina perkembangan yang baik terhadap bayi. Melalui gambar- gambar dan alat-alat permainan disekelilingnya membantu bayi menambahkan lagi maklumat dalam mindanya. Semasa peringkat ini, bayi hanya mampu observe apa sahaja yang ada di sekeklilingnya tetapi tidak dapat menggunakannya. Lebih banyak yang di observe (dilihat) oleh deria bayi lebih cepat berlakunya perkembangan intelektual bayi.

5.  Teman ketika sunyi
– Membaca cerita, Bermain, Berzikir, Menyanyi

Adakalanya bayi juga merasa kesunyian dan bosan. Oleh itu, bayi memerlukan teman untuk mengisi kesunyiannya. Ini biasanya berlaku apabila semua keperluannya seperti tidur, menyusu, dan mandi sudah dipenuhi. Oleh itu, untuk merangsang bayi ibu bapa digalakkan berkomunikasi, menyanyi atau membaca bagi membantu proses perkembangan bahasa dan minda.
Justeru itu, ibu bapa digalakkan menggunakan perkataan yang sesuai ketika berinterkasi. Apabila perkembangan bahasa kanak-kanak dipercepatkan, prestasi inteleknya turut meningkat dari semasa ke semasa.

About zainura66

Pencinta Alam Semesta
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s